Cum se alege o macara second hand

2017-03-18

Ca orice investitie intr-un utilaj si cumpararea unei macarale turn implica anumite cunostinte.

In primul rand trebuie sa sti exact ce tip si ce caracteristici va trebui sa aiba macaraua ce va deservi santierul de constructii sau depozitul tau.

Ai de ales intre macara turn cu rotire sus si macara autoridicatoare. (Am scris alt articol care trateaza aceasta tema )

De asemenea macaralele autoridicatoare se impart in alte doua mari categorii, in functie de tipul montajului:

- Macarale autoridicatoare hidraulic

- Macarale autoridicatoare pe cabluri de otel.

Diferenta intre aceste doua tipuri este aceea ca macaralele cu montaj hidraulic sunt mai sigure in timpul operatiunilor de montare si demontare. Astfel, daca din diverse motive, se sparge unul din furtunurile hidraulice, macaraua va ramane in  acea pozitie inermediara, nu se va prabusi la sol.

In schimb, daca in timpul montarii sau demontarii unei macarale cu montaj pe cablu, se rupe cablul de montaj, macaraua se va prabusi la sol, si in cele mai multe cazuri, va deveni inutilizabila.

Macaralele turn nu sunt dotate cu ceasuri ce evidentiaza orele de functionare (decat in rare cazuri) de aceea este destul de greu de determinat cat de mult au fost folosite.

Singurul element de unde putem vedea gradul de uzura este coroana dintata de la rotire. Dupa urmele lasate de pinion pe coroana, se poate stabili daca macaraua a fost intens exploatata sau nu. 

Macaralele turn, nu sunt utilaje foarte complicate, au in general trei, mai rar patru mecanisme de actionare:

  • Mecanismul de sarcina
  • Mecanismul de deplasare carucior
  • Mecanismul de rotire
  • Mecanism de deplasare pe sine a macaralei

In general, motoarele folosite sunt cu cate doua sau trei infasurari, cate o infasurare pentru fiecare viteza. (practic sunt doua sau trei motoare, in unul singur) Motoarele sunt actionate in doua moduri: fie prin contactori, fie prin convertizoare de frecventa, in cazul modelelor mai noi.

Componentele din tabloul electric, fie ca sunt contactori, fie convertizoare de frecventa, se gasesc in Romania si nu este o problema inlocuirea lor.

Motoarele arse se bobineaza, costul unei bobinari putand fi de la cateva sute la 3-4000 lei in cazul motoarelor de 18,5 KW, cu trei infasurari.

Reductoarele in general se repara, axele si rotile dintate se confectioneaza in ateliere specializate.

Intre subansamblele unei macarale, rulmentul de rotire are cea mai mare importanta. Rulmentul de rotire trebuie gresat lunar, in caz contrar se deterioreaza atat bilele de rulment cat si calea de rulare a acestora. Un rulment uzat, poate duce la griparea acestuia si implicit la blocarea rotirii macaralei.

Inlocuirea unui rulment de rotire gripat, poate duce la costuri intre 5.000 si 30.000 Euro. De aceea in rare cazuri se investeste in inlocuirea rulmentului gripat. 

Daca in cazul coroanei exterioare se poate determina gradul de uzura, in cazul rulmentului de rotire, acest lucru nu se poate face la o macara demontata, La macaralele care sunt in functiune, simptomele unui rulment de rotire neintretinut corespunzator (negresat la timp) sunt, functionari cu socuri,  trosnituri ce se aud la rotirea macaralei sau blocarea rotirii macaralei.

Ca importator de macarale, am intalint cazuri de macarale cu rulmentul de rotire stricat, deoarece am intrat in mirajul preturilor mici rezultate in urma falimentelor firmelor de constructii.

Dupa unele experiente neplacute, avute cu macarale cumparate "din fundul curtii" fara a cunoaste istoricul si intretinatorul acestora, am decis sa importam macarale doar de la firme cunoscute: fie direct de la producatorii macaralelor, care pot asigura o garantie de buna functionare, fie de la firme care se ocupa cu inchirierea si intretinerea macaralelor turn in Italia Germania sau Spania.

Asa ca daca esti in cautarea unei macarale turn, ai grija la super -ofertele ce apar pe net, deoarece risti ca sa platesti atat macaraua , cat si TIR-urile, pana in tara, iar dupa montaj sa constati ca ai cumparat o mare gramada de fier vechi. Cere garantia ca rulmentul de rotire este in stare buna sau sa primesti toti banii inapoi. (Oricum costul transportului nu cred ca il vei mai recupera, intr-un astfel de caz)

Daca ai cumperi o macara, ce mai trebuie sa sti:

-Macaralele cu sarcina maxima de 1 tona sunt deservite de manevranti ce pot fi instruiti in doua zile de RSVTI

-Macaralele cu sarcina de peste o tona trebuie deservite de macaragii autorizati de ISCIR.

- Ai nevoie de un RSVTI-st (Operator responsabil cu supravegherea tehnica a instalatiilor) , fie angajat, fie cu contract de prestari servicii.

RSVTI poate fi o firma specializata, autorizata pentru astfel de servicii. RSVTI-stul va instrui si autoriza manevrantii si Legatorii de sarcina.

Macaralele cu sarcina peste o tona, se inregistreaza la ISCIR.

Daca macaraua importata are mai mult de 12 ani, trebuie sa faci o expertiza tehnica, cu o firma autorizata, care va stabili durata de viata remanenta.

La fel in cazul in care macaraua nu vine insotita de Declaratia de Conformitate , data de producator.

Daca macaraua nu are carte tehnica, o pori face cu o firma care are un RADTP (Responsabil cu avizarea documentatiilor si proiectelor) De cele mai multe ori, este mai ieftin sa faci o carte tehnica noua in limba romana, decat sa traduci cartea originala a macaralei la un traducator autorizat.

Sper sa iti fie de folos aceste informatii, is tine minte ca firma Macarale SRL Sibiu, este specializata in macarale turn, astfel ca aici poti rezolva orice problema in legatura cu acest subiect.

Ing. Adrian Miclaus

           Dezvoltator al programului informatic ExpertRSVTI

           Autor al Blogului Specialist ISCIR

           Moderator al grupului pe Facebook - Comunitatea RSVTI-stilor

 

 

Inapoi la articole